Nejde o znalost trendů, těch je plný internet

Nejde o znalost trendů, těch je plný internet

Redakce
KategorieMóda

Jak říká majitelka Par Excellence Hana Konečná: "Hlavní je znalost technologie a materiálů. Jedině tak může vzniknout něco jedinečného!“

Když v roce 2000 přišla Hana Konečná s myšlenkou, že lidem nabídne kvalitní, přírodní a zároveň luxusní látky, spousta lidí si ťukala na čelo. Řemeslo v té době upadalo a obchod s levným asijským oblečením vzkvétal. Přesto toho roku otevřela Par Excellence, dnes firmu vyhlášenou nejen mezi módními designery.

Na skvělý nápad nemůžete použít levný a nekvalitní materiál,” říká majitelka Par Excellence a dodává, že se jí při podnikání dlouhodobě vyplácí místo Asie podporovat evropské výrobce látek.

Je nasnadě, proč se Par Excellence stal jedním z partnerů soutěže za udržitelnou módu The Way. „Fandím všem dobrým nápadům, pracovitosti a kvalitě. Občas v módní branži postrádám znalosti. Ne znalost trendů, těch je plný internet. Ale znalost technologie, materiálů, údržby. Všechno, tedy i móda, se vyvíjí a je potřeba to sledovat, stále hledat informace, ptát se a být ochoten naslouchat,“ říká Hana Konečná a zdůrazňuje, že důležitý faktor při výběru látek je, aby jejich výroba nezatěžovala životní prostředí.

Proč jste se rozhodla podpořit pořad The Way?

Projekt mě nadchl už od prvního kontaktu s produkcí. Podpora začínajících módních návrhářů a studentů nám není cizí, děláme to od vzniku firmy. Pořad tohoto typu u nás chyběl. Z našeho pohledu je to skvělá možnost pro soutěžící (pro některé možná poprvé) pracovat s luxusními a kvalitními materiály, které mohou jejich nápady posunout o level výš a napomoci vytvořit skutečně prémiovou kolekci.

Znáte všechny soutěžící a už jste viděli i mnoho jejich návrhů. Co vás dosud nejvíce nadchlo?

Mě baví jejich elán, nadšení ze hry, odvaha kombinovat a hrát si s tvary. Jdou s kůží na trh, což budou dělat po celou svoji kariéru, pokud se rozhodnou u módy zůstat. K úspěchu je zapotřebí jistá dávka drzosti a zároveň respektu. Palec nahoru všem, kteří to dokážou skloubit.





V čem vidíte hlavní potenciál mladých návrhářů?

Mají otevřenou mysl nesvázanou pravidly a nezatíženou předsudky. Mají nápady a svět otevřený dokořán, nechybí jim sebevědomí. Pokud na sobě budou pracovat, stále se učit, využívat všech možností, které jim dnes poskytuje nabídka materiálů, a zároveň nepodcení kvalitu a obchodní stránku, uspějí.

Par Excellence představuje nejvyšší možnou kvalitu látek na trhu, myšlenka udržitelnosti vám tak není cizí. Co ale říkáte na samotný koncept The Way?

S konceptem naprosto souzníme. Kvalita ne kvantita, to je to, oč tu běží. The Way přichází ve správnou dobu. Udržitelnost, individualita, nadčasovost, návrat k tradicím a důraz na řemeslo rezonují trhem. K tomu trocha napětí a v závěru vítěz se snovou výhrou a možností ukázat, co v něm je. Myslím, že lidi to bude bavit.

Představte si, že jste soutěžící a vyhrajete onen milion korun na autorskou kolekci. Na co si dáte pozor? A do čeho naopak investovat nejvíc?

Vyvarovala bych se pokušení „nakoupit mnoho za málo“. To se už vymstilo mnohým. Investice do velmi kvalitních materiálů a lidské práce je důležitá, protože na ní kromě invence stojí celá kolekce. Ze špatné látky nikdy nositelný model nebude, byť bude nápad sebelepší. A člověk, který ten nápad dokáže přenést z papíru do skutečné podoby, by měl být dobře zaplacený.

A nepodcenila bych ani investici do marketingu, digitálních technologií, PR komunikace tak, jak si moderní doba žádá, a v neposlední řadě bych se spojila se zkušeným fotografem, protože vizuální stránka prodává.

Podle čeho si vy – majitelka Par Excellence – vybíráte módu? Co patří mezi vaše módní slabůstky?

Mám zásadní úchylku na kvalitní přírodní materiály, což je pochopitelná profesní deformace. Takže první co udělám, když mě nějaký model zaujme, je, že obracím na rub a studuji etiketu. Pokud mě neuspokojí složení, letí ramínko zpět. Miluju propracované nadčasové střihy a zajímavé detaily. Inklinuji k černé, ale ráda ji okořením hodně výraznou barvou nebo nápadným vzorem. Závislá jsem na kašmírových sakách, hedvábných tunikách a kostýmech ulitých na tělo od mistra krejčího Pavla Vlasáka.

Jak vypadá váš běžný pracovní den?

Má práce je hodně o kontaktu. S lidmi a látkami. Denně jsem ve styku se zákazníky, kterým se osobně věnuji. Vyřizuji požadavky designérů a módních salonů z celé republiky i ze zahraničí, komunikuji s dodavateli. Musím se věnovat obchodní agendě, objednávat materiály, sledovat trendy a neustále se vzdělávat. Příjemnou stránkou mé práce je i cestování, takže žádný den není stejný. A když se můžu pomazlit s látkou, vybírat novou kolekci nebo naopak rozbalovat došlou dodávku, jsem navýsost spokojená. Odnosila a převinula jsem kilometry a kilometry tkanin a pořád mě to ohromně baví.

Na co jste nejvíce pyšná? (v pracovní oblasti)

Když jsem v roce 2000 dovezla první kolekce látek a otevřela obchod, bylo dost škarohlídů, kteří tvrdili, že nemůžeme přežít. Značkové látky v prvotřídní jakosti a v tomu odpovídající cenové relaci na trhu nebyly, ale já jsem věřila, že kvalita si své zákazníky najde. Další měsíce potvrdily, že jsem se nemýlila. Když jsme pak zanedlouho spustili online prodej, taky si ťukali na čelo. Látky po internetu? Nesmysl. Ale s pár dobrými nápady, trochou štěstí a spoustou usilovné práce jde všechno.

Jsem pyšná, že jsme naše klienty přesvědčili, že investice do kvality se vyplatí, že model ušitý ze skutečně perfektní látky přežije nejednu sezonu. Že mohou věřit tomu, co deklarujeme a vždy jim dobře poradíme. Že luxus není sprosté slovo a dopřát si ho může každý, když trochu zapřemýšlí. Že máme vlastní řadu šetrných a pečujících pracích prostředků na delikátní materiály a zákazníky jsme naučili se o ně starat. Protože údržba přírodních materiálů není atomová věda a není potřeba se toho bát.

Přeje podle vás malý český trh udržitelné, originální, tuzemské módě?

Náš trh není velký a byl i poněkud zdeformovaný. Dlouhou dobu tu platilo, že co je z ciziny, je dobré, všichni byli posedlí „labelem“ bez ohledu na to, z čeho a jak to bylo vyrobeno a čeští návrháři to neměli jednoduché. A to nemluvím o krejčích, protože řemeslná práce tu byla braná jako „z nouze ctnost“ a velmi podceňovaná.

Ale časy se mění. Hlad po originalitě sílí a o udržitelnosti budeme slýchat čím dál tím častěji. A to nahrává lokálním značkám a výrobcům. Doufejme, že bude přibývat obchodů českých tvůrců, multi-brandových konceptů pro ty začínající i špičkových krejčovských ateliérů. Doba je příznivá a trh si to přebere. Ti, co budou schopni nabídnout stabilní kvalitu, neotřelost, komfort nošení a špetku „něčeho“ navíc, své zákazníky najdou.

Vraťme se ještě k našim soutěžícím návrhářům. Jakým nápadům přejete? Co podle vás na módním poli chybí?

Fandím všem dobrým nápadům, pracovitosti a kvalitě. Občas v módní branži postrádám znalosti. Ne znalost trendů, těch je plný internet. Ale znalost technologie, materiálů, údržby. Všechno, tedy i móda, se vyvíjí a je potřeba to sledovat, stále hledat informace, ptát se a být ochoten naslouchat. Postrádám někdy i upřímnost a respekt k zákazníkovi. Snažit se obhájit nekvalitní práci a mizerný materiál spoustou květnatých řečiček je prostě špatně. A lidé nejsou hloupí…

Myslím, že dobře zpracované, dokonale padnoucí basic kousky z luxusních látek budou vždy „trefa do černého“.

Sleva 20%

Staň se členem věrnostního programu Centra Chodov a získej 20% slevu na všechny nezlevněné produkty v Nike Store

Více o obchodu

Sleva platí jen pro členy věrnostního programu. V případě, že jimi nejste, stáhněte si naši aplikaci.

Stáhnout aplikaci Přidat se online