Dřevěné motýlky BeWooden

Dřevěné motýlky BeWooden

Nápad mladých kluků z Beskyd, který obletěl svět.

Redakce
KategorieDesign

Na začátku byli tři kamarádi Ctirad, Jakub a Patrik z Beskyd, dobrý nápad a jeden velký sen. Dva roky jim stačily na to, aby se z vroucího přání stala skutečnost, tedy fungující podnik s pětimilionovým obratem, dobrou značkou a originálním zbožím. Říkají si BeWooden, dnes jich je třicet a jejich dřevěné módní doplňky si od nich kupují lidé z celého světa.

Motýlka ze dřeva? I pro dámy? A co třeba dřevěnou peněženku, manžetové knoflíčky nebo opasek? „Zpočátku nám lidé říkali, že jsme blázni, že to nemůže fungovat,“ vzpomíná čtyřiadvacetiletý Ctirad Sára. A ono se skutečně zpočátku moc nedařilo. „Hned na začátku přišla hodně studená sprcha. Vyrobili jsme velké množství peněženek, u kterých jsme zjistili, že jsme použili špatnou technologii. Museli jsme je vyrobit znovu a zpracovat jinak. Předpokládám, že to nebyl poslední průšvih, že jich ještě pár přijde,“ zůstává nohama na zemi Ctirad. Namísto peněženek začali nejprve s výrobou jednodušších motýlků, ale i tak trvalo půl roku práce, než první motýlek opustil dílnu.

Odpad pro parádu

Původně chtěl mladý podnikatel dřevěné módní doplňky dovážet z Ameriky, kde se pro ně nadchl. Když ale vzal do ruky papír, tužku a kalkulačku, zjistil, že mnohem více se mu vyplatí vyrábět je doma a navíc lépe ohlídá kvalitu. Jeho otec totiž pracuje na pile, ve dřevě se vyzná a jeho dobrý kamarád Daniel a jeho otec jsou stolaři. Dřevo tedy měli a z každé zakázky přece zbyde spousta odřezků. Byly by na vyhození, ale BeWooden s nimi nadělá plno parády.





Počáteční investice tedy nemusela být nijak vysoká, ale pro tehdy dvaadvacetiletého kluka sto padesát tisíc přece jenom nebylo málo. „Většinu jsem měl našetřenou z předešlé práce, živil jsem se jako fotograf, další část dodali kolegové, a protože jsme jako mladí moc nepotřebovali, všechno, co se nám vracelo, jsme znovu dávali do firmy. Začalo se to znásobovat a firma rozrůstat,“ vypráví Ctirad. Těch sto padesát tisíc se mu vrátilo už několikrát. Svůj první milion vydělali kluci z Beskyd po prvním roce fungování, letos už jejich obrat dosahuje pěti milionů korun. „Jaký je to pocit? Takový, že jsem se musel stát plátcem DPH,“ směje se. „Je to obrat firmy, jeden z cílů, kterých jsme chtěli dosáhnout, a jdeme dál. Máme větší potěšení, když nám někdo pošle fotku s naším produktem a k tomu pár vět o tom, jakou radost z něj má, nebo když otevřeme nové trhy.“

Kromě Slováků si stylové dřevěné doplňky oblíbili Němci, Poláci, Rakušané, Švýcaři, Slovinci, Dánové, Belgičané a dokonce i Kanaďané. „Postupně budujeme zástupce naší značky po celém světě. Chceme ukázat, že zlaté české ručičky mají hodnotu,“ říká pyšně Sára a s úsměvem pod vousy potvrzuje známé rčení o tom, že jiný kraj má jiný mrav. Zatímco v Česku jdou nejvíc na dračku pánské motýlky, v Rakousku nebo ve Švýcarsku více frčí manžetové peněženky, Němci si zase víc potrpí na knoflíčky. Komu se nejlépe zavděčí novými dřevěnými opasky, se ukáže.

Milionář z Chlebovic

Příběh každého doplňku se začíná psát ve vesničce Chlebovice u Frýdku-Místku. „Vše začíná ve stolárně, kde v tradici a řemeslu svého otce pokračuje náš skvělý kamarád a kolega Daniel Kozel. Přetváří neopracovaný, nadbytečný materiál v módní doplňky. Jedná se o zdlouhavý proces, který pouze díky ruční práci dokáže zaručit pečlivé zpracování a kvalitu. Využívá se tak výrobních postupů, které by stroje mnohdy nezvládly,“ popisuje postup výroby Ctirad Sára. Jednou z nejdůležitějších prací je podle něj výběr materiálu, který předurčuje výslednou podobu výrobku. Žádné dva výrobky nejsou stejné, ačkoliv mnohdy pochází z jednoho kusu fošny. Vyřezané motýlky putují ke švadlence Hance, přišívá středovou část látky ke dřevu. Jelikož se jedná o velice malé rozměry látek, a přesto musí pevně a kvalitně držet, je šití motýlků prý jednou z nejnáročnějších procesů výroby. Dřevěné polotovary peněženek zase míří rovnou ze stolárny k brašnáři Pavlovi, který pečlivě provléká jehlu s nití předpřipravenými dírami. „Trvalo nám značnou dobu, než jsme našli způsob, jak je co nejlépe spojit tyto dva přírodní materiály, kůži a dřevo,“ přiznává Ctirad Sára s tím, že museli vyhodit opravdu mnoho kusů nepovedených peněženek, než se jim podařilo najít ten nejlepší způsob výroby. Pořádný oříšek byly i manžetové knoflíčky. Každý dřevěný díl knoflíčků se musí ručně tvarovat, vybrušovat a následně leštit do výsledné podoby. Pak putuje ke zlatníkům, kteří mu z pravého stříbra vytvoří tělo, do něhož se dřevěná hlava vsazuje.





BeWooden vyrábí ručně, ať už se brousí dřevo, přišívá látka či kůže nebo se vsazují vyleštěná dřeva do stříbrných knoflíčků, proces výroby nelze nijak urychlit a na jeho začátku i konci jsou šikovné ruce mladých lidí z Beskyd. „Do výrobku každý z nás vkládá část svého příběhu, zkušeností, řemesla a především radosti z práce. To bylo jednou z našich podmínek, které jsme si stanovili při zakládání značky. Protože jedině tak mohou vznikat výrobky, které činí potěšení i zákazníkům. Nejsme pouze výrobci, ale přátelé, kteří svou prací žijí a tvoří s radostí,“ dodává Ctirad Sára. A to je to, co přineslo úspěch. „Naším cílem není vydělat mnoho, ale udělat mnoha zákazníkům radost. Na začátku jsme tuhle naši touhu dotovali, dávali jsme víc, než brali. Pamatujeme na tu dobu, a proto se snažíme být co nejvíce skromní.“

Sleva 20%

Staň se členem věrnostního programu Centra Chodov a získej 20% slevu na všechny nezlevněné produkty v Nike Store

Více o obchodu

Sleva platí jen pro členy věrnostního programu. V případě, že jimi nejste, stáhněte si naši aplikaci.

Stáhnout aplikaci Přidat se online