Cvičte pro radost, ne pro výsledky

Cvičte pro radost, ne pro výsledky

Radí Denisa Barešová, coach Nike Training Clubu.

Kateřina Obrazová
KategorieJídlo

Centrum Chodov má za sebou Unexpected Training, celodenní sportovní maraton, který byl zaměřený na taneční, posilovací a dynamické cvičení. Lektoři Fitenss BBC jej vedli spolu s profesionální lektorkou Nike, několinásobnou mistryní České republiky a Evropy Denisou Barešovou, která dosáhla i na absolutní vrchol ve svém sportu. Stala se mistryní světa ve sportovním aerobiku. Jak je důležitá výživa organismu před a během sportovního výkonu, nám Denisa prozradila v nabitém rozhovoru.

Deniso, být coach Nike Training Clubu a Nike Running Clubu zní i vypadá naprosto úžasně, soudě nejen podle vašeho Instagramu. Co na své práci milujete nejvíce?

Všechno! Je skvělé, když se práce stane zároveň i vaší zábavou. Kromě pravidelných lekcí NTC/NRC Nike každý rok připraví projekt, který je absolutně fantastické. Loni to bylo NTC studio na lodi na náplavce, letos byla NTC a NRC tour přímo na Letné u kyvadla. Velká stage, DJ, jeli jsme dokonce i 24 hodin denně. Bylo to náročné, ale na tu energii z lidí a z celé akce nezapomeneme a už teď se těšíme, jaký projekt bude v plánu na příští rok. Mimo tyto aktivity se s kolegyní trenérkou zaměřujeme na sportovní kempy, které každý měsíc pořádáme.

Máte skvělý životní styl, jakou jeho část máte nejraději?

Neměla bych se opakovat, ale nedokážu rozdělit, co mám raději, protože celý můj život je jedno velké dobrodružství, spontánnost a rozvoj. Vše dělám s láskou a baví mě to. Mám prostě cíl a jdu za ním.





Jak už jsem se zmínila, jste coach NTC/NRC, ale také osobní trenér. Vaše práce musí být hodně psychicky a především fyzicky náročná. Jak si zvládáte plánovat den plný workoutů? Zajímá mě to hlavně z hlediska doplňování energie a stravování…

Strava je časté téma spojené se cvičením a životním stylem. Od deseti let jsem se věnovala vrcholovému sportu, sportovnímu aerobiku, kde je strava nedílnou součásti přípravy. Důležitá jsou zdravá a vyvážená jídla, která tělu dají přesně to, co potřebuje. Lidé si často myslí, že když nebudou jíst, tak zhubnou. To je samozřejmě největší chyba. Jednoduše, když tělo nepřijímá energii z jídla, má pak pocit, že si musí vytvořit zásoby, aby mohlo fungovat. Když mu nedáte najíst, tak přichází přesně ten opačný efekt – přibírání na váze. Snažím se jíst pravidelně a hlavně zdravě, což mám naučené už od mala, kdy mě mamka tímto směrem vedla, trénovala a přivedla k mému úspěchu, kterým bylo vítězství na mistrovství světa v královské ženské kategorii, kde dlouhou dobu byla jen Olga šípková, ale dnes už jsme dvě. Nebojte se poslouchat potřeby svého těla, to vám řekne nejvíc.

Když už se bavíme o výživě během tréninku, jaký je váš tip, jak správně nakopnout organismus před sportovním výkonem? A co po něm? Nějaký trik, jak zvládnout zvýšenou chuť k jídlu po tréninku?

Pít hodně čistou vodu, myslím tím vodu bez konzervantů, vodu bez kofeinu, vodu bez cukrů. Každá buňka našeho těla, která je převážně z vody, bude prospívat, protože je tím ovlivněn přenos energie v těle. Čím více vody pijete, tím snadněji energie proudí. Dále, pokud půjdete sportovat, je důležité nezatěžovat žaludek těžko stravitelnými potravinami. Když se připravujete na cvičení, sacharidy jsou tím nejlepším pomocníkem. Dejte si třeba smoothie. Je rychlý a nenáročný na přípravu. Na výrobu smoothie použijte vaše oblíbené ovoce nakrájené na plátky, rozmixujte ho třeba s kelímkem řeckého jogurtu a trochou granoly pro zlepšení konzistence. Nebo banány jsou perfektní pro zvýšení dávky draslíku ve vašem těle, když už jste zrovna vyčerpaní.

Lidé si často myslí, že když nebudou jíst, tak zhubnou. To je samozřejmě největší chyba.

Tréninkem jsme vyčerpali glykogen ze svalů a mohlo by dojít k tomu, že tělo začne používat jako zdroj energie právě naše svaly, protože pro organismus je to ta nejjednodušší cesta. Trénink je vlastně katabolické prostředí a my musíme po tréninku doplnit živiny, abychom doplnili zásoby glykogenu. Ideální je vyvážené jídlo, a to bílkoviny i sacharidy doplněné zeleninou. Pokud nemáte k dispozici kvalitní jídlo, je dobré mít u sebe vždy proteinovo- sacharidový koktejl, který smícháte s vodou a vypijete.

Pravidelný přísun energie během dne – svačiny – je velké téma i pro nás v kanceláři. Co byste doporučila jako zdravou svačinu?

Ovoce, ale pozor nepřejídat. Je v něm dost cukru a na to se celkem zapomíná. Výborná je hruška už proto, že je zásaditá a nepřekyseluje organismus.

Mnoho lidí mluví v souvislosti s čerpáním energie nejen o vyvážené a pravidelné stravě, ale i o spánku. Jaký je váš názor? Kolik je potřeba a proč?

Je to individuální. Znám lidi, kteří spí půl dne a také ty, kteří tři hodiny denně. Tělo samo pozná, co je pro něj vhodné. Ideální spánek je ten, kdy si odpočinete, a v momentě, kdy se probudíte a otevřete oči, tak je dobré hned vstát. Protože to je opět ten moment, kdy tělo čerpá energii. A když zavřete oči a pokračujeme ve spánku, často můžete cítit únavu.

Ranní rituály většinou ovlivňují náš celý den. Jak vypadají ty vaše?

Po kvalitním spánku káva s mlékem bez laktózy, klid a žádný stres.

… a co zbytek dne? Jak obvykle probíhá?

Každý den je jiný a různorodý. Lekce a tréninky mám v určité dny a časy, ale kromě toho připravuji nové projekty. Jsem také ambasadorkou jiných projektu. Hodně cestuji a poznávám, jak to chodí v mém oboru také jinde ve světě, což je velmi zajímavé a člověk si leccos uvědomí.





Když se cítíte unavená nebo líná a víte, že vás čeká workout, jak to překonat?

Jednoduše - sebrat se a jít. Když se vám nechce, tak vždycky najdete důvod proč nejít. Když jde o můj trénink, kdy si chci jít dát do těla sama, tak nejsem tak důsledná, jako když mám lekci pro lidi, to samozřejmě nejde říct: Hm, dneska se mi nechce. Častokrát se stane, že mi dají tolik energie, že jsem pak nabitá po zbytek dne, a to za to stojí.

Mnoho lidí se vymlouvá, že nemají dostatek času na cvičení. Máte nějaké tipy, jak začlenit cvičení do svého každodenního života?

Pochopit princip. Tělo pohyb potřebuje, je to od pradávna to nejprimitivnější, co člověk mohl dělat. Ale dnes jsme trošku dál a existuje spousta forem cvičení. Stačí si jen vybrat, co vás může bavit. Ať je to ale cokoliv, mělo by vám to přinášet radost a uspokojení. Jděte si za svým cílem. Nemusí být nijak velký. Může jím být třeba to, udělat o dva kliky navíc, vydržet běžet o kilometr déle nebo shodit ještě dvě kila. Dělejte to vždy pro sebe – to by měla být vaše motivace. Pokud budete lpět jen na výsledcích, nikdy nemůžete být spokojeni. Voda plyne s proudem, bez odporu, tak nechtě věci, ať se dějí samy.

Motto, podle kterého žijete?

Do what you love, love what you do!

Sleva 20%

Staň se členem věrnostního programu Centra Chodov a získej 20% slevu na všechny nezlevněné produkty v Nike Store

Více o obchodu

Sleva platí jen pro členy věrnostního programu. V případě, že jimi nejste, stáhněte si naši aplikaci.

Stáhnout aplikaci Přidat se online