Proč nestíháme a odkládáme

Proč nestíháme a odkládáme

Máme návod, jak všechny úkoly zvládnout s klidem a noblesou.

Blanka Neoralová
KategorieInspirace

Dříve jsme se “flákali”, dnes prokrastinujeme. Tedy odkládáme své povinnosti, kam nejdál to lze. Často nevíme, jak začít s úkolem, který nás tlačí. Moc se nám do něj nechce. A tak raději uklízíme šuplíky, myjeme nádobí, zaléváme květiny… Ne, my nejsme líní, my jsme velmi pracovití, vždyť tohle je potřeba udělat! S konvičkou na vodu v ruce roste naše panika, že zadaný úkol už nemůžeme stihnout. A stejně nezačneme.

Rozdíl mezi leností a prokrastinací při pohledu na člověka, sledujícího 9. díl oblíbeného seriálu za sebou, nezdá se být žádný. A přece je propastný. Lenošný člověk si svoje nicnedělání užívá. Ubohý prokrastinátor sice také leží na kanapi, ale v hloubi duše se velmi trápí. Moc dobře ví, že s každou uplynulou minutou ztraceného času jeho problém roste. Dostává se do smyčky, čím více prokrastinuje, tím více narůstá jeho úzkost a neschopnost se do zamýšlené činnosti pustit.

Rozum chce, ale emoce ne
Jsou to právě emoce, které nám brání plnit úkoly včas. Vycházejí z evolučně starších oblastí mozku a měly by být teoreticky pod kontrolou rozumu, ve skutečnosti jsou mnohem silnější a rozum často převálcují. Pak taková emoce jako strach nebo třeba nechuť se namáhat nám brání řešit situaci „s rozumem“.

Tipy a triky, jak oklamat emoce a dát slovo rozumu

1. Začněte

Jestli vám připadá, že to celé bude trvat moc dlouho a že už nemůžete, řekněte si, že budete pracovat pouhých deset minut. Deset minut vydržíte. Většinou se během této doby “zapracujete”, oslabíte počáteční blok a pracujete déle. A kus práce je hned hotov.

2. Změňte prostředí

Pokud pracujeme z domova, máme mnoho skvělých příležitostí, jak si pěkně zaprokrastinovat. Není potřeba vymalovat? Až sem se můžeme dostat. Běžte jinam, do kavárny, parku, kde už budete muset opravdu jenom pracovat na svém úkolu.

3. Zahrejte si na dobu kamennou

Vypněte email, Facebook, televizi, mobil a všechno, na čem vám může spočinout zrak na dobu větší než malou. Jsou to naprosto nekontrolovatelní žrouti našeho času a výkonu!



4. Malými kroky k velkým vítězstvím

Velký dlouhý úkol rozdělte na malé krátkodobé konkrétní kroky. Emoce se nevyděsí a nechají rozum v klidu pracovat. Po splnění dílčího cíle si můžeme dopřát odměnu - osvěžující nápoj, volný večer, maličkost pro radost, dobré jídlo… Pro udržení psychických sil nezapomeňte po hodině usilovné práce na krátký odpočinek, např. napít se, protáhnout se.

5. Kontrola zvenčí

Řekněte někomu o svém termínu a požádejte ho, ať kontroluje vaše mezičasy. I když to bude přátelská kontrola, je lepší než vaše vlastní. Svoje termíny rádi posunujeme.

6. Udělejte to!

Naprosto jednoduše, žádné přemlouvání, nadechněte se a zadaný úkol udělejte. Často se ukáže, že celou věc nafoukly jen ty naše nezkrotné emoce, přidaly strach ze selhání, úkol “nafoukly”. Zjistíte, že to vlastně nic nebylo. Úleva je báječná. Lidé, kteří řeší věci průběžně, mají čistou hlavu. Prokrastinátoři trpí, připravují si problémy a zadělávají na žaludeční vředy.

8. Učte se více vnímat pozitivní stránky své práce.

Každá práce je má. Hledejte svůj smysl, přesah vaší práce pro užitek ostatním. Pracovat pro dosažení cíle je dobrá věc, ale nejspokojenější jsou lidé, kteří nepracují jen pro výsledek, úspěch a peníze, ale které těší i činnost sama.


Sleva 20%

Staň se členem věrnostního programu Centra Chodov a získej 20% slevu na všechny nezlevněné produkty v Nike Store

Více o obchodu

Sleva platí jen pro členy věrnostního programu. V případě, že jimi nejste, stáhněte si naši aplikaci.

Stáhnout aplikaci Přidat se online