Hledačka filmových hvězd

„Výběr herců si zaslouží větší péči,“ říká mladá castingová režisérka Maja Hamplová.

Hledačka filmových hvězd

21. 02. 2017 Aneta Štefánková Inspirace

Lžičkou zčeří zelený čaj v šálku a pohlédne z okna kavárny do předjarních pražských ulic. Šestadvacetiletá Maja Hamplová vystudovala teorii kultury a umění na Filozofické fakultě Karlovy univerzity, ale živí se jako castingová režisérka. Herce vybírala do filmů Anthropoid nebo Polednice, seriálů Já, Mattoni, Svět pod hlavou nebo Terapie pro HBO. Loni v létě opustila prestižní castingovou agenturu Kateřiny Oujezdské a postavila se na vlastní nohy.

Byla to velká změna?
Obrovská. V agentuře jsem měla zázemí, je fajn, když jste v úspěchu nebo průšvihu dva. Když práci sdílíte, někdo vás může zkontrolovat, nejste v tom sami. Teď vím, že si za všechno nesu odpovědnost sama. Trochu jsem se bála, jak sama sebe ve filmovém prostředí obhájím, mám problém s tím, abych si věřila. Naštěstí se ukázalo, že si dost lidí kolem mě myslí, že dělám svoji práci dobře, a dávají mi příležitost.

Na čem teď pracuješ?
Obsazuji kriminálku Specialisté pro TV Nova, film Kde domov můj režiséra Tomáše Kleina a pomáhám na filmu Sešlost Tomáše Pavlíčka. Jinak produkuji a obsazuji reklamy a teď pracuji i na vývoji nového seriálu a zahraničního filmu.

Proč ses vlastně rozhodla věnovat se castingu?
Byla to úplná náhoda. Pocházím z Liberce a do Prahy jsem šla kvůli tehdejšímu partnerovi, který mě přivedl do filmového okruhu lidí. Studovala jsem na filozofické fakultě a po přednáškách pracovala v Týnské literární kavárně. Po čase jsem toho měla až po krk a řekla jsem si, že už nechci nikomu vařit kafe. Kamarádka znala právě Kateřinu Oujezdskou, s kterou jsem se sešla, a hned po první schůzce to klaplo a začala jsem pro ni pracovat. Nejdřív jako castingová asistentka, pak jako castingová režisérka, která řešila kompletní obsazení. U Kateřiny jsem získala cenné zkušenosti a měla jsem možnost podílet se na velkých filmech jako Anthropoid, Ztraceni v Mnichově nebo nový film Bohdana Slámy Bába z ledu.

Jak vlastně castingová režisérka pracuje?
Mým úkolem je vybrat vhodné herce do jednotlivých rolí, uspořádat s nimi kamerové zkoušky. Režisérům můžeme pomoct v tom, že známe herce, kteří jsou šikovní, ale zatím neznámí, nebo příliš mladí a neobjevení. Režiséři nestíhají nakoukávat v divadlech a filmech všechny nové tváře, a my jim pomáháme rozšířit portfolio herců, s kterými normálně pracují.

Máš tedy vlastní databázi herců, které pak „nabízíš“?
Jsem zatím na začátku, takže precizně vypracovanou databázi ještě nemám, skočila jsem hned do práce a ještě se k tomu nedostala. V hlavě mám spoustu herců, když vidím nějakého zajímavého, stáhnu si jeho fotku a dám si ho do provizorního portfolia. Zatím jich takhle mám asi čtyři sta. Chodím co nejvíc do divadla na představení a nakoukávám téměř všechno, co u nás vzniká, aby mi nikdo zajímavý neutekl.

Oslovuješ také lidi na ulici?
Asi jsem zatím nedělala na projektu, který by něco takového chtěl. I když je pravda, že teď s režisérem Tomášem Kleinem hledáme do jeho debutu Kde domov můj malého romského chlapečka, tak jezdíme do vyloučených lokalit a hledáme budoucí hvězdu.

Jak velkou péči vůbec režiséři dávají výběru herců?
V Česku je to hodně specifické. Ve světě je casting uznávanou filmovou složkou, v úvodních titulcích každého velkého filmu je uvedený hned na začátku mezi režisérem a producentem. V Česku bývá spíš až ke konci jako jeden z mnoha. A péče režisérů? Byla bych ráda, kdyby na castingy bylo víc času. Pro většinu herců je to velká pruda, stres, kdy musí během deseti minut předvést to nejlepší bez ohledu na to, jak jim je, co prožívají, odkud zrovna jedou. Herec by měl z castingu odcházet ve chvíli, kdy je spokojený on. Chápu, že to stojí víc času i peněz, ale já na to nechci kašlat. Přestalo by to pro mě mít smysl, to radši půjdu dělat něco jiného. „Moji“ režiséři jako Matěj Chlupáček nebo Tomáš Klein mi ten prostor dopřejí. U reklam, kterým se také věnuji, to samozřejmě nejde, ale u filmu by to mělo být důležité.

Toužíte po bezkonkurenčním filmovém zážitku? Těšte se na podzim, kdy v rozšířeném Centru Chodov zahájí provoz multiplex Cinema City. Se svými 18 sály využívajícími nejnovější digitální technologie, včetně tří VIP sálů s luxusními službami a jedním 4DX kinosálem, se stane největším a nejmodernějším multiplexem v České republice. Filmy v něm bude moct současně sledovat více než 2 600 diváků.