Módní balet

Myšlenka udržitelnosti vrací zpět na scénu pomalou módu

Módní balet

15. 03. 2017 Kateřina Obrazová Móda

Módní průmysl prošel v posledních desetiletích, tak jako celý svět, velkým zrychlením, jehož výsledkem je mimo jiné trend rychlé módy, mašinerie produkující oblečení za nejnižší náklady bez ohledu na sociální podmínky výroby a dopad na životní prostředí. Teď ale nastal čas na změnu.

Silnou odezvou na takzvanou fast fashion je v současnosti hnutí slow fashion, které předvádí své pomalé módní kreace s důrazem na řemeslo, kvalitu a tradici s respektem k životnímu prostředí a lidským právům.

Hnutí slow fashion, které symbolizují spíš nezávislí designéři než velké řetězce, není žádným sezónním trendem. Myšlenka udržitelné módy je na trhu už od konce 80. a počátku 90. let minulého století, kdy ji do své produkce, například použitím organických materiálů, začaly začleňovat právě i první světové značky, jako třeba Esprit nebo Patagonia. Od roku 2008, a to především díky přední propagátorce udržitelnosti v módním průmyslu Kate Fletcherové, se myšlenka eko módy dostala více do podvědomí veřejnosti a počet příznivců tohoto hnutí tak k dnešnímu dni na mezinárodním poli výrazně vzrostl.

Pomalá móda nás vyzývá k tomu, abychom věnovali dostatek času kvalitní výrobě, výsledný výrobek docenili a zamysleli se, jak jeho výroba ovlivnila naše životní prostředí. Slow fashion nás učí vidět oblečení jakou dlouhodobou investici, která se nám postupně navrací a vede nás k budování vztahu se svým šatníkem.

Filosofie pomalé a udržitelné módy funguje na jednoduchých principech a značky, které ji razí, si zakládají na otevřenosti a upřímnosti vůči svým zákazníkům. Stále více malých i velkých značek proto ve své komunikaci ukazuje původ oblečení a aktivně se zapojuje do samotné kampaně, ať už výrobou tenisek z recyklovaných plastů z oceánu (Adidas), navržením kolekce bio oblečení (H&M) či globální strategií s cílem zajistit trvale udržitelný rozvoj svého podnikání (Nike). Značka není všechno, zapojte se také!