Oblečení není jen o ceně

Oblečení není jen o ceně

Sekáč je mi bližší než módní řetězec, říká módní guru Katarína Král

Aneta Štefánková
KategorieMóda

V kavárně si objednává sójové cappuccino a sebekriticky řekne: Kdybych mluvila moc, zastavte mě. Skutečně, o módě dokáže charismatická a stylová Slovenka Katarína Král mluvit dlouho. A má o čem. Profesně vzešla z fast fashion, na česko-slovenský trh uvedla dvě značky, působila jako marketingová ředitelka módního řetězce ve střední Evropě. V posledních letech se ale věnuje především podpoře české a slovenské módy a vlastním projektům. Založila designový obchod s autorskou módou Czech Labels & Friends, katalog lokálního módního průmyslu Local Icons, online platformu Fashion MAP, charitativní kolekci City Souls nebo spolu s návrhářem Pavlem Brejchou značku PBL PRAGUE. Blízká jí je hlavně myšlenka udržitelné módy, tedy zájem o to, kde a v jakých podmínkách byl daný kousek vyrobený a v jakém množství.

Kataríno, aktivit máte mnoho. Čím momentálně nejvíc žijete?

Zaměstnává mě moje 16měsíční dcerka, to je opravdu největší změna v mém životě. Trávím s ní spoustu času a vedle toho se snažím věnovat pracovním projektům. Nejvíc mě teď zaměstnává příprava nového koncept storu a také designérská soutěž, kterou chystáme ve spolupráci s Designer Gallery Centra Chodov.

Prozraďte, v čem soutěž spočívá?

Jmenuje se The Way a bude mít podobu reality show, v které se utká osm talentovaných a zkušených návrhářů. Dostanou téma, na které budou vytvářet kolekci. Celý kreativní proces budeme natáčet, vizuálně to bude velmi zajímavé. Společně budeme tvořit moodboardy, fotit lookboky, zachytíme, co všechno se musí stát, aby vznikla nositelná módní kolekce. Pokroky soutěžících bude hodnotit porota, která je bude postupně vyřazovat. Soutěž vyvrcholí velkou přehlídkou posledních dvou finalistů a s vítězem pak rozebereme, které kusy se budou vyrábět a půjdou do prodeje.


V jaké fázi je soutěž teď?

Máme vybrané soutěžící a pylně natáčíme. Myslím, že v projektu je skvělá sestava jmen, která ukazuje jak různorodá je naše lokální tvorba. Moc se těším na výsledek a taky na reakce diváků. Finále bude v červnu, na podzim se společně s Designer Gallery Centra Chodov představí vítězná kolekce.

Vítěz získá na tvorbu a podporu kolekce odměnu v hodnotě milion korun. Taková nabídka ještě v žádné podobné soutěži nebyla.

Ano, v designérském odvětví se u nás, pokud vím, o takové peníze ještě nesoutěžilo. Cením si odvahy Centra Chodov takhle experimentovat. Investice módnímu designu v Česku jednoznačně chybí. Stejně jako disciplína a skutečný byznys rytmus nejen na straně designérů ale i obchodů nebo nákupčích. Aby návrhář přežil, není potřeba jen vizuálno a estetika, ale také schopnost svoji tvorbu prodat. V akademickém prostředí je tomu vyhrazen malý prostor a je to škoda. Designéři po škole samozřejmě musí řešit i jiné věci než podobu kolekce. Často věci nenavrhují s tím, aby je dodávali do obchodů, ale prodávají si je sami. Kolekce nemají naceněné a kdyby je začali dodávat do butiků, hodně se prodraží. Dlouhodobě ale nedává smysl, aby přímo u designéra byl ten samý kus levnější než v obchodě. Našemu vítězi chceme dát nejen peníze, ale také rady, jak vytvořit kolekci, která bude nejen vizuálně cenná, ale také konkurenceschopná na trhu.


Budete prosazovat i myšlenku udržitelnosti?

Určitě chceme, aby vítězná kolekce byla udržitelná. Svoji spokojenost bychom neměli vykupovat nespokojeností někoho jiného. Je důležité, aby móda, která pomáhá lidem cítit se lepší a krásnější, nebyla nikde na výrobní cestě krutá. Měli bychom se zajímat o podmínky, v jakých oblečení vzniká, ať už jde o pěstitele bavlny, barvení látek nebo švadleny, které ho šijí. A kupovat spíš kvalitu než kvantitu.

V jaké kondici vlastně česká autorská tvorba podle vás je?

Jde si svým tempem. Český a slovenský trh se vyvíjel skokově, v některých etapách nepřirozeně. Někdy mám pocit, že se design stále považuje za něco, co se týká elity. Což je škoda pro všechny – jak pro elitu, tak pro lidi, kteří se za ni nepovažují.

Argumentem řady lidí je to, že česká móda je zkrátka dražší než oblečení z řetězců.

To jistě je, ale existují i jiné parametry než cena. Když si koupíte svetřík v řetězci, přemýšlejte, kdo ho ušil a kolik za něj dostal. Chcete, aby švadlena z Kambodži dostala za jeho ušití odměnu například 50 haléřů? To asi není adekvátní odměna. Ve vyšší ceně návrhářského kousku je zahrnutá kvalitnější látka, pevnější nitě a spravedlivá odměna pro švadlenu, která ho ušije v Čechách. Pokud si takový kousek koupíme, chováme se k němu jinak. Podívejte se, jak je oblečení v řetězcích zavěšené, jak se tam povaluje. Mladí lidé si oblečení přestávají vážit, je ho kvantum. Kdyby ale ve svém svetru viděli, kdo ho ušil a v jakých podmínkách, věřím, že jim to nebude jedno a místo pěti si koupí jeden kus.

Sama jste módou obklopená, jak nakupujete pro sebe?

Na to, abych se oblékla, mám ráno asi 45 sekund, než mě dožene moje malá dcera. V těch chvílích člověk ocení jednoduché nadčasové věci, žádné velké drama. Určitě je potřeba vědět, co postava zvládne a co je dnes in. Jinak s nákupy bojuji. Jsem oblečením obklopená, pracuji s ním, testuji ho, nosím třeba prototypy a vzorky, které nejsou dokonalé, což se snažím kamuflovat. Z hlediska udržitelnosti jsou pro mě zásadní sekáče. Second hand je svobodné místo, v kterém neexistují trendy. Můžete si vybrat, co vás baví bez limitu toho, co vám kdo nabízí. Ráda si věci upravuji, různě ustříhávám, zkracuji.

Pokud se člověk o módu vyloženě nezajímá, jak má zorientovat v množství značek a výrobců, kteří udržitelné oblečení nabízejí?

Profesně jsem vyšla z prostředí fast fashion a vím, že je nabídka brutálně velká. I když u nás kreativně vznikají skvělé věci, tak je pravda, že se člověk, který módou nežije, nemá šanci zorientovat. V Praze existují skupiny lidí, které navštěvují a organizují módní akce, mají svůj rytmus a jsou trochu uzavřené, což k tomu patří. Most, který by tyto uzavřené kruhy propojoval s veřejností, úplně neexistuje. I když se o to snažíme, módní infrastruktura je křehká. Ten most by měl nejen přinášet věci od designérů k lidem, ale měl by také fungovat jako kurátor, tedy někdo, kdo dohlédne na to, co je ještě estetické, a co je spíš home-made kreativní tvorba, která trh vizuálně příliš neposouvá.

Kam tedy pro udržitelné oblečení vyrazit?

Aby se běžný člověk zorientoval v české tvorbě, určitě bych ho poslala do pár obchodů v centru města, jako jsou Czech Labels and Friends, Showroom, Leeda, obchůdek Nila s udržitelnou módou na Vinohradech, teď vzniká také nový koncept Smetanaq. Doporučuji sledovat e-shop Local Labels s českými a slovenskými značkami, nebo web Fashion Map, což je platforma, která přináší novinky z módy pravidelně každý den. I české fabriky nabízejí krásné věci. Třeba Jitex dělá skvělá basic trička a spodní prádlo. Jenže je prodává v obchodech, kam běžně nezajdeme. V Praze je jeden a ten zavírá ve čtyři odpoledne. To byl i náš cíl, vytáhnout takové kousky a ukázat, že i poctivé české věci nejsou o moc dražší než věci v běžných řetězcích.

Co takový nákup bot?

Uznávám, že to je slabá stránka, nabídka udržitelných bot je malá. Jednou možností jsou veganské boty. Pokud to řekneme napřímo, jsou to takové boty, kvůli jejichž výrobě nemusel nikdo umřít. Dalším plusovým bodem je, když jsou boty recyklovatelné. Pokud takové nenajdu, dívám se po českých výrobcích, které nemusely urazit tisíce kilometrů z továrny do obchodu. Spolupracujeme třeba s šumavskou fabrikou Redno, s kterou jsme vyráběli tenisky. A těším se, že Snaha bude mít české sandále. Snad je brzy uvidíme ve více obchodech.

A co oblečení pro děti?

U dcery udržitelnost řeším hodně, protože děti jsou nezastavitelné, pořád všechno zkouší a spotřeba oblečení je velká. Samozřejmě chci, aby oblečení bylo nejen dostupné, ale i pěkné vypadalo. Dělám, co se dá. Nejčastěji oblečení vyměňujeme s kamarádkami a kolegyněmi, taky nakupuju v sekáčích, nebo někdy se dá vybrat u českých malých fabrik jako je Vlček v Hradci Králové. Chtěla jsem dělat i dětskou kolekci, ideálně ze zbytků z nějaké jiné textilní certifikované produkce, ale časově se to posouvá a projektů je hodně... Pořád ale doufám, že to jednou vyjde a že to Zinu ještě stihne v dětském věku.

Sleva 20%

Staň se členem věrnostního programu Centra Chodov a získej 20% slevu na všechny nezlevněné produkty v Nike Store

Více o obchodu

Sleva platí jen pro členy věrnostního programu. V případě, že jimi nejste, stáhněte si naši aplikaci.

Stáhnout aplikaci Přidat se online