Módní revolucionářka Kamila Boudová

Návrhář by si měl nejdříve promyslet strategii úspěchu

Módní revolucionářka Kamila Boudová

31. 05. 2017 Redakce Móda

Narodila se v Čechách, ale o módní revoluci se stará přímo z centra dění – z Paříže, kde na vysoké škole vyučuje obor spojený s udržitelnou módou. A jelikož za udržitelnost bojuje i nová reality show The Way, museli jsme se s Kamilou Boudovou, které se přezdívá módní revolucionářka, okamžitě spojit.

„Kdybych jako návrhář vyhrála milion, investovala bych ho do konzultací v oblasti byznysu a brandingu,” začala a nám už při první větě došlo, že právě Kamila je člověkem, který svým neotřelým pohledem na obchod s módou nabídne spoustu nových postřehů a podnětů. A nemýlili jsme se. Čtěte.

Na české scéně jsi jistě nejvýraznější osobností prosazující udržitelnou módu. Mluví se o ní teď v médiích, se svým eventem jsi pro ni vybudovala místo i na Mercedez-Benz Prague Fashion Weeku. Vzpomeneš si na dobu, kdy ses pouštěla na volnou nohu a měla jen vizi?

Myslím, že v této fázi stále jsem. Stále mám vizi, že lidé začnou nakupovat módu vyrobenou s respektem ke společnosti a planetě, že jejich nakupovací návyky dostanou hlubší smysl. Když se ohlédnu za mou první přednáškou na toto téma a srovnám to s dneškem, tak vidím samozřejmě ohromné změny, povědomí, o jakém se mi tenkrát před publikem čítajícím deset lidí ani nesnilo, ale stále mám v hlavě mnohem větší cíle.

V našem pořadu The Way mají návrháři mimo jiné ukázat, jak chtějí udržitelnou módu dostat mezi širokou veřejnost. Co bys jim poradila?

Podle mě toto není práce pro módní návrháře. Jejich prací je, udělat atraktivní kolekci, vybrat materiály šetrné k přírodě a zajistit dobré pracovní podmínky svým zaměstnancům nebo zaměstnancům jejich dodavatelů. Měli by vědět, odkud pochází jejich materiály – od vlákna až po tisk, měli by pohlídat jejich chemickou čistotu a neškodnost. A právě tím, že vypracují super kolekci, dostanou tuhle módu mezi širokou veřejnost. Tím, že podají tyto informace o svém produktu a že zajistí šetrnost a transparenci v rámci jejich dodavatelského řetězce. To, že se o jejich aktivitách dozví veřejnost, protože budou o své kolekci mít co říct, je jen postranní účinek, ne účel samotné kolekce.

Pomáháš firmám budovat značku na trhu. Vedeš kurzy a workshopy na téma Módní business a strategický marketing. Co je základní věc, ve které dělají klienti nejčastější chybu?

Střílí od boku. Nemají zjištěnou velikost trhu, nemají propracovanou komunikační strategii. Nemají jasný a promyšlený plán. Sama jsem takhle začala také podnikat a nedopadlo to dobře.

Kdybys ty byla návrhář v The Way a vyhrála 1 milion korun jako podporu do začátků, do čeho bys investovala nejdříve?

Do odborných konzultací v oblasti businessu, brandingu, marketingu a komunikace. Minimálně bych si sjela všechny kurzy na mé platformě Moyomi.com a snažila bych se udělat si plán, zjistit velikost trhu, nastavit strategii, díky které bych mohla dosáhnout stanovené vize.

Jaký je podle tebe nejdůležitější argument, proč pustit do svého šatníku udržitelné materiály a módu?

Luxus. Ten pocit, že mám na sobě kvalitní kus oděvu. Každý podle mě touží nosit drahé a kvalitní oblečení, ale protože na to nemá rozpočet, pořád dokola nakupuje ty levné hadříky, které se na něm potom kroutí, žmolkují a rozpadají. Doporučuji všem, zkuste si zajít třeba k Mirce Horké (rovněž hostující porotkyně The Way, pozn. red.) a zkuste si u ní na sebe obléci kabát. Takový kabát bude skvěle vypadat a vyvolávat ve vás pocit ‘jsem ve vatě’ další roky, ne týdny. A když začnete nakupovat šetrněji, s větším rozmyslem, tak si budete moct takhle udržitelné, nadčasové a kvalitní kousky pořídit.

Co bys popřála a poradila vítězi?

Popřála bych mu, aby i v okamžicích, kdy se na to na všechno bude chtít vykašlat, v sobě dokázal najít jiskru, která ho vede v jeho práci, zápal, který mu pomůže ráno se zvednout z postele a jít dál. A poradila bych mu, aby si dal na čas s definováním jeho verze slova ‘úspěch’. Aby si to napsal, nakreslil, udělal si z toho vision board. Aby přesně věděl, kam jde a proč to dělá. Aby mu to přinášelo naplněný život a dobíjelo ho to energií.

Kamila Boudová patří k předním českým odbornicím na módní obchod a udržitelnou módu s profesními zkušenostmi napříč textilním a oděvním průmyslem v Německu, Londýně a Paříži. V současné době žije a působí především v Paříži, kde vyučuje Product Development na vysoké škole módního obchodu MOD'SPE a Sustainable Luxury na International Fashion Academy.

Pro své zkušenosti a znalost oboru je častým hostem na mezinárodních konferencích a eventech, kde poukazuje na důležitost našich každodenních voleb na cestě k lepšímu módnímu průmyslu a rozvoji lokálního trhu. Její online workshopy o fashion obchodu a marketingu naleznete na www.moyomi.cz, udržitelnou módu do Čech přináší pravidelně každou sezónu díky svému eventu Sustainable Fashion Day.