Lucie Robinson: Investice do inovací jsou základ

Lucie Robinson: Investice do inovací jsou základ

31. 05. 2017 Redakce Móda

„Udržitelná móda je mnohem větší šance než riziko,” říká přední česká fotografka a členka poroty soutěže The Way Lucie Robinson

Lucii Robinson všichni známe jako eso mezi fotografy, má na svém kontě i kampaně světoznámých značek jako jsou Louis Vuitton či Cadbury, její fashion editorialy obdivují čtenáři po celém světě. Kromě Elle, Harper´s Bazaar, Marie Claire, InStyle fotila i pro Vision (China), Wig (UK), Vsya Evropa (SRN) nebo Vogue Italia. Málokdo ale tuší, že je původním povoláním výtvarnice. Do odborné poroty soutěže The Way se zapojila svými názory na zpracování, funkčnost a komerční využití prezentovaných modelů. „Udržitelná móda má i z čistě byznysového pohledu obrovskou perspektivu,” říká v rozhovoru pro Spot Magazín.

Proč se nyní investuje do tak na první pohled riskantního podniku, jako je udržitelná móda?

Pro mě osobně hrají největší roli etické důvody. Často se ale setkávám s předsudkem, že kdo uvádí etiku jako argument, jen hledá záminku, jak zdůvodnit nevýnosnou investici. Udržitelná móda ale má i z čistě byznysového pohledu obrovskou perspektivu. Módní a oděvní průmysl je – po ropném průmyslu – ekologicky druhým nejhorším odvětvím na světě. Začíná to už při výrobě surovin, destrukcí půdy a používání rakovinotvorných pesticidů na bavlnových polích, pak připomínám to moře jedovatých chemikálií nasazených ve výrobě… Takovým způsobem nemůžeme pokračovat! V ropném průmyslu nejvíce peněz v poslední době vydělávají investice do nových technologií. Kdo včas investuje do inovace výrobních a odbytových přístupů, získá náskok a velkou komerční výhodu. Mít dobrou pozici na začátku světového trendu, který bude rok od roku sílit, je daleko větší šance než riziko.

Co soutěžící potřebují ke komerčnímu úspěchu své kolekce?

Schopnost skloubit silnou vlastní kreativitu s aktuálními módními trendy a ukázat, jakým způsobem je daná kolekce pravě dnes relevantní – to bude jedním z klíčů ke komerčnímu úspěchu. Výhodou bude také zaměření na vlastní nejsilnější stránky – raději ukázat, kdo jsem a co umím ve specializaci, kterou zvládám nejlépe, než se pokoušet o průměrnou všestrannost.

Jak se k udržitelnosti staví čeští zákazníci?

Ve Velké Británii připadlo v loňském roce průměrně na skříň každého Brita 57 kusů zakoupeného oblečení, které nikdy nenosí, a z toho bylo 11 kusů, ze kterých ani nesundal visačky z obchodu! Na rozdíl od tohoto příkladu v České republice při módních nákupech vládne relativní rozvážnost. Jedna ze základních tezí filosofie udržitelné módy: „Kupovat méně a brát ohled na kvalitu“ u nás proto může najít úrodnou půdu. Češi se dnes zajímají o takzvané „basics“ vyrobené udržitelně: ponožky, prádlo, trika. Dnes už ale udržitelná móda neznamená 50 odstínů béžové a je jednoduché nakupovat „dobře“ a vypadat dobře. Poptávka ze strany českých zákazníků bude tedy v dohledné době hodně ovlivněná nabídkou atraktivní udržitelné módy.

Zvládnou soutěžící v The Way naložit s milionovou výhrou? Co všechno se dá pokazit?

V soutěži postoupit a skončit ve finále vyžaduje silnou osobnost, píli a mnoho práce. Coby stálá členka poroty mám důvěru, že výhra nepřipadne nikomu, kdo by za ni pořídil diamantový obojek svému salonnímu pejskovi. Pokud se zmýlím, tak alespoň doufám, že to budou eticky nezávadné diamanty s certifikátem udržitelnosti.