Františka Čížková: Milionová výzva není jen pro začátečníky!

Františka Čížková: Milionová výzva není jen pro začátečníky!

31. 05. 2017 Redakce Móda

Uznávaná módní kritička Františka Čížková byla dlouho symbolem módního kata, jemuž polovina národa blahořečila a polovina se vášnivě rozohňovala nad jeho nekompromisními komentáři. S Františkou jsme tak řešili nejen to, co je potřeba k úspěchu, ale také otázku, proč The Way není pouze pro začínající návrháře.

Milá Františko, dneska si budeme povídat o nové reality show za udržitelnou módu. Jak se stavíš k podobným projektům na podporu tuzemské autorské tvorby?

Jak jinak než pozitivně. Tuzemští, pod svou značkou tvořící oděvní návrháři to lehké rozhodně nemají. I když tendence představit je široké veřejnosti tu jsou s Mercedes-Benz Prague Fashion Week v čele. Každopádně projekt The Way Designer Gallery Centra Chodov je svým způsobem unikátní, neboť vítěz této reality show, o níž vedeme řeč, obdrží snový milion korun.

Co pro tebe znamená pojem udržitelná móda?

Je protipólem takzvané Fast Fashion, rychlé módy navrhované v Evropě i Americe, masově produkované v zemích třetího světa a následně distribuované konfekčními korporacemi kolem celé naší planety. Udržitelná móda potírá konzum, je detoxem nákupních maniaků. Tento pojem je pro mne spojen s používáním ekologických materiálů, nadčasovým šatníkem upřednostňujícím kvalitu před kvantitou, jenž odolává jepičím trendům sezóny. A také s trendem vintage recyklujícím ikonický odkaz historie.

K vidění jsou první díly. Je něco, co tam podle tebe nezaznělo, nebo co bys jako módní kritička soutěžícím doporučila?

To, co nezaznělo, může ještě zaznít. A co bych soutěžícím doporučila? Není co, neboť kolekce, jimiž se prezentují, jsou dané, díky nim se probojovali z téměř stovky přihlášených tvůrců mezi osmu soutěžících aktérů. Obecně mohu podotknout, aby měli na paměti fakt, že úspěch na scéně není dán jen mírou kreativity, ale také schopností vizi prodat za účasti byznys plánu, marketingu značky a samozřejmě pokory.

Souhlasíš s výběrem soutěžících, anebo by podle tebe měla být soutěž primárně určena nováčkům módní scény?

Nemůžu odpovědět, nevím, kdo všechno se přihlásil. Osma vybraných je daná názorem poroty. Rozhodně si nemyslím, že by měla být The Way primárně určena nováčkům ateliérové tvorby. Chápu ji jako milionem korun stvrzenou výzvu pro všechny s tím, že vítězství odbornou porotou zvoleného tvůrce potvrdí anebo popře nositel, k němuž oděv směřuje.

Jaký návrhář má podle tebe šanci na výhru, komerční úspěch?

Ten, jenž si umí vybudovat na dobrém byznys plánu značku. Je pokorný, nenechá se smést pofiderní těkavou slávou ani momentální krizí a taky ctí řemeslo. Jak říká má přítelkyně, jedinečná, mladé talenty na UMPRUM vychovávající oděvní designérka Liběna Rochová: Úspěch je nakloněn připraveným a osudovou profesí posedlým.

Co by se podle tebe mělo na české designerské scéně změnit? A může něco z toho změnit právě The Way?

V odpovědi na první otázku jsem již řekla, že čeští tvůrci módy to lehké nemají. Potencionální nositelé, co na originály z jejich dílen finančně dosáhnou, většinou dají přednost nabídce luxusních, byť mnohdy dražších značek v Pařížské ulici. A ještě lépe ve světě. Není to originál, ale přiznejme si, že tyto svršky mají lepší, byť tovární, zpracování a bezkonkurenčně lepší materiály. Materiály, na něž tuzemští designéři, o nichž vedeme řeč, nedosáhnou. Je to začarovaný kruh, jenž projekt jakým je The Way může narušit. Byť v případě jednoho tvůrce, zvoleného vítěze.

Kdybys byla na místě vítěze a vyhrála milion korun, jaká by byla první věc, do níž bys investovala?

To je snad, proboha, dané. Do značky, do kolekce, která se bude v Centru Chodov prodávat! Pokud to tak vítěz necítí, neměl by se vítězem stát!

Františka Čížková je uznávaná módní kritička, společenská glosátorka a autorka knihy To jsem já, Františka. Díky knize se stala z Františky Čížkové, o níž se dříve mluvilo jen v souvislosti s módou, respektovaná persona nejen v módním byznysu.

Františka se v osmdesátých letech věnovala ateliérové oděvní tvorbě, vystavovala na prodejních expozicích, jakými například byly ikonické dny na Bertramce. Zúčastnila se řady undergroundových, disenty i někdejšími hvězdami showbyznysu navštěvovaných akcí v ateliéru u Follů. Její modely se nejvíc prodávaly v západoněmeckých galeriích, nosily je i zahraniční, u nás v tehdy natáčející herecké stars. V počátku devadesátých let návrhářství na volné noze opustila a začala psát do novin. Za tu dobu působila v časopisu Týden, magazínu Playboy, Mladém světě, Story a nyní několik let setrvává v deníku Blesk. Její rubrika „módní policie“ je v Česku stále tou nejčtenější. Františka Čížková je nedílnou součástí prestižních módních akcí a v roce 2015 ji magazín Elle zařadil mezi módní vůdce ČR, časopis Reflex k nejvlivnějším lidem módního teritoria ČR.